B2 Månadsrapport Februari

Då var det åter igen dags för en månadsrapport. Denna gång är det februaris utgifter och intäkter som redovisas. Månaden är överlag en väldigt dyr månad, och jag noterar mitt lägsta networth sedan mars 2013.

b2_feb_2014

 

Som ni ser ovan var februari en dyr månad. Främst är det övrigt på boende som är en stor kostnad. Den kostnaden består främst av ett par nya högtalare, ett besök hos ikea, clas ohlsson och åhlens. Livsmedelskostnaderna vart höga denna månad också. Jag tror dels att det beror på att det var den första månaden i nya lägenheten, vilket föranleder en hel del inköp. Dessutom så hade jag lite bjudningar under månaden där jag bjöd på lunch.

Utöver det har jag inhandlat ytterligare en resa, som skenade iväg i pris. Det är nämligen så att jag ska upp till Kiruna och sova en natt på ishotellet. Tanken var att jag och min vän skulle sova en natt hos en annan vän där uppe, och en natt på hotellet. Men nu sket det sig, vilket gör att vi fick boka om flygbiljetter vilket ledde till högre kostnader. Det är sånt som händer 🙂

Det värsta är att jag är sugen på att sticka iväg någonstans snart, en vecka på stranden eller en färja eller liknande. Är riktigt sugen på att vila upp mig. Om det blir något sådant blir det i alla fall jag som går på jakt efter det billigaste jag kan hitta.

Sparandet blir ju ett fiktivt sparande eftersom networth minskas. Men blir en realitet om jag lyckas utan att ta pengar från sparkontot innan nästa lön.

networth_feb2014_b2

 

CSN-lånet har minskat eftersom jag i februari gjorde en betalning. Bolånet ligger kvar eftersom jag inte har någon amortering just nu. En annan stor skillnad från föregående månad är att jag har betydligt fler aktier, och knappt några fonder. Det var fonderna som bekostade högtalare och andra saker till lägenheten, samt aktieköp. Men jag har 3000 kr i ett månadssparande i en räntefond hos SEB (lägsta avgiften jag kunde hitta). Sedan har jag en månadsinsättning på 10 000 till Avanza som jag köper aktier för.

networth_graph_feb14_b2

 

Som vi ser här minskar min networth återigen. Denna gången med ca 18 000 kr från 1a februari – 1a mars. Detta är självklart något jag siktar på att ändra på.

 

//B2

Tagged: , , , ,

2 thoughts on “B2 Månadsrapport Februari

  1. Per March 6, 2014 at 8:45 am Reply

    Ska du ta dig ut ur skuldträsket så får du nog börja sänka din standard och dina kortsiktiga förväntningar. Det duger inte att bränna pengar på lyxkonsumtion och nöjesresor när man har ett uttalat mål att bli skuldfri eller ekonomiskt oberoende. Att följa din blogg känns ibland som att följa en bantningsblogg där var och varannat inlägg är “Ikväll har jag ätit tårta igen. Dessutom är jag sugen på chips, men det är inte så farligt för jag väljer kalorisnåla chips. Nästa månad ska jag nog dessutom försöka att börja träna”.

    Bestäm hur mycket du ska investera och dra dessa pengar först av allt, alltid. Sedan får du pussla med det som blir över, som om de investerade pengarna inte existerade. Kan du inte hålla dig från att istället nyttja kredit, klipp kreditkorten och kör 100% debetkort.

    När du kommer på att du vill köpa något (t.ex. nya högtalare), börja med att spara på avkastningen. Om de kostar 12000 kr så köper du dem alltså först när din ekorrfond (pengarna som ska springa i ekorrhjulet åt dig) har avkastat 12000 kr från det ögonblick du kom på att du ville köpa dem. Ju mer du matar ekorren med pengar (eller avstår från att ta från den) desto snabbare springer den i hjulet så desto snabbare genererar den nya konsumtionspengar.

    • uturskuldtrasket March 6, 2014 at 1:40 pm Reply

      Hej Per, och tack för din kommentar!

      Den gav mig en motivationskick, verkligen.

      Det du känner är något jag också känt under senaste tiden när jag skrivit inlägg. Det kan vara därför frekvensen av mina inlägg dött en del. Jag känner att jag behöver lyckas en månad, men vet också att det endast är jag som kan påverka hurvida jag lyckas eller inte.

      Denna månad är jag i ett läge där jag är tvingad att göra som du säger, då jag direkt när jag fick pengar förde över pengar som jag köpte fonder och aktier för. Så mycket som jag ville spara. Förra månaden så sålde jag av Spiltan Räntefond för att få ut pengar till lyxkonsumtionen, men några “tillgängliga” pengar i en räntefond har jag inte denna månad. Jag kan avslöja att jag redan börjar få slut på pengar (av den summan som är så lite jag vill spendera), detta pga några oförutsedda räkningar som ramlade i brevlådan. Men eftersom jag inte har några pengar jag kan sälja utan courtage, så får jag ta att pengarna börjar sina. Jag har en del mat i frysen och tänkte försöka leva ut månaden på det.

      Vad gäller att lyxkonsumera på avkastningen så gillar jag idén, men har en aldeles för låg avkastning just nu. (1464 under året).

      Kreditkorten är klippta sedan i höstas så nu kör jag endast debet. Vilket gör att jag i praktiken inte skulle kunna köpa någon resa just nu, även om jag ville. Om jag inte skulle få den jag åker med att lägga ut. Men det har jag inte tänkt 🙂

      //B2

Leave a comment