B1 månadsrapport april 2013

Det tog några dagar längre än jag hade tänkt att få ihop rapporten. Har besök här och det betyder allt som oftast att man flänger runt en hel del och tar del av det bästa trakten har att erbjuda. När jag väl tog tag i det visade det sig att det inte alls var så illa som jag trodde och skrev om i ett tidigare inlägg, även om det inte var så bra som det kunde ha varit med tanke på de intäkter jag hade.

Jag tror att en anledning till att det kändes som att jag var helt pank var att jag haft relativt lite pengar på kontona. Jag har inte haft något på mina utlandskonton då det har kommit in väldigt mycket pengar på mina onlineplånböcker och på svenska konton då det är där jag trodde mig ha större utgifter. Konstigt att man kan känna sig så fattig med “bara” en normal lön efter skatt liggande på bankkontot, men antar att omställningen går snabbt.

B1 April 2013 Månadsrapport

B1 April 2013 Månadsrapport

Det är trevligt att för en gångs skull ha en högre inkomst än budgeterat, även om jag i ärlighetens namn hade budgeterat för betydligt mer i min ursprungliga budget.

Att boendekostnaderna är så mycket högre än budgeterat handlar om att jag har betalt en månads deposition för nya lägenheten så det är inte så mycket att anmärka på antar jag. Med lite tur så får man tillbaka iaf en del av det den dagen man flyttar ut, även om jag inte har budgeterat för att få tillbaka nuvarande deposition. Jag litar inte så mycket på mäklarna här och att de betalar tillbaka enligt överenskommelse. Att kommunikationskostnaderna är lägre är nog främst tack vare att jag återigen inte har betalt räkningen på ett tag här.

Vet inte riktigt varför räntekostnaderna är högre än budgeterat, men tror att det kan handla om att jag har missat någon post i budgeten. Faktum var att ett av lånen faktiskt fått något lägre ränta denna månad. Matkostnaderna var återigen riktigt illa, även om det med tanke på hur pass stor familj jag har inte är lika illa som för B2. Dock ursäktar jag mig med denna månad att vi har varit ute på resa en hel del och utnyttjat nya bilen och således även ätit ute en hel del.

Detta märks även på resebudgeten som fått sig en rejäl smäll. Dock har jag prickat av ytterligare en av de punkter jag hade som mål och på så sätt är det värt de kostnaderna. Det var en helt fantastisk helg som mina barn fortfarande pratar om. Dessutom har vi under månaden betalat kostnaderna för att min fru att kunna åka iväg utan make och barn en helg till en Europeisk storstad tillsammans med sin mor senare under maj månad.

Uttagen blev återigen rejält övertrasserade vilket är irriterande, dels är det svårt att veta exakt vad pengarna går till, men även så självklart att det kostar en del. Samtidigt så gillar jag att ha kontanter hemma, litar inte särskilt mycket på bankerna och det systemet så att ha en kontantbackup med papperslappar känns smart. Så sammantaget en väldigt dyr månad och nu blir det till att hålla i pengarna en del framöver, även om det nog blir svårt i maj när vi flyttar.

Den största förändringen är annars hur jag har sparat pengar. Denna månad har inte förstärkningen gått direkt till bankkonton och onlineplånböcker som vanligt. Istället har jag gjort investeringar direkt i företag som jag på ett eller annat sätt jobbar med. Då jag inte känner att jag har tid att sätta mig in i aktievärlden och känner att jag inte helt litar på avkastningen där långsiktigt så väljer jag att investera i det jag kan, alltså företag.

Detta är företag där jag känner ägare och har väldigt bra förståelse för hur de gör business. Hur jag i framtiden värderar dessa ägarposter antar jag att jag får återkomma till när det har blivit mer aktuellt, men för tillfället är det iaf ganska enkelt, det är pengarna jag i form av lån har hystat in till ägarna och företagen.

Detta har självklart skadat min likvida buffert och tagit bort pengar från sådant jag kunde lagt på amortering. Dock tror jag att det är det bästa sättet jag själv kan skapa hävstång på och öka avkastningen på mitt kapital. Som ni ser nedan har jag trots det lyckats öka mina likvida medel något, även om en del ligger på onlineplånböcker. Anledningen är enkel, jag fick betalt via en sådan tjänst, något som kan vara smidigt när man har verksamhet i flera länder, men har tydligen nått min uttagsbegränsning och kan inte ta ut pengarna till bankkontot förrän mitten av maj.

B1 Balansräkning 2013-05-01

B1 Balansräkning 2013-05-01

Irriterande nog ökade skulderna på mina krediter. Detta då jag har rest runt en hel del och av olika anledningar har inte mina vanliga kontokort alltid fungerat, vilket gjort att jag istället fått använda kreditkorten. Jag glömde kompensera för detta när jag betalade in avbetalningarna till krediterna. Trots det minskar iaf mina skulder sakta men säkert även om det med denna minskningstakt skulle ta 50 år att bli helt skuldfri.

Tur då att tillgångarna ökar stadigt även dem. Sedan årsskiftet har jag nu förbättrat mitt net worth med över 100 000 svenska kronor där skuldminskningen står för 25% (alltså ca 25 000 kr för den som är en svensk normalbegåvning på matte). Dock räknar jag fortfarande med att kunna amortera mer nu när jag börjar få upp en bättre buffert för att klara av svängningar för framtiden. Då är det lättare att lägga större summor på avbetalning.

B1 Graf över tillgång och skulder April 2013

B1 Graf över tillgång och skulder April 2013

Det ser riktigt bra ut och jag hoppas att jag kan hålla budgeten i maj för då bör jag kunna klara av att passera den väldigt psykologiskt viktiga gränsen där mina tillgångar faktiskt är mer värda än mina skulder.

// B1

Tagged: , , , , , , ,

Leave a comment