Nytt bolån

Idag var jag hos banken för att teckna nytt lån lagom till min nya lägenhet. När jag var påväg dit så insåg jag att jag inte alls skrivit lika mycket om detta denna gång, jämfört med inför förra lägenheten.

Det nya lånet blir på ca 1,2 miljoner och jag lyckades förhandla ner räntan ytterligare lite vilket gav mig ett slutpålägg på 0,7 över upplåningsräntan hos SEB. Detta ger mig en 3-månaders rörlig ränta på 2%. Vilket jag är nöjd över!

Jag valde att dela in lånet i två lika stora delar, ifall jag skulle få för mig att binda något framöver. Även om jag inte tror det är särskilt sannolikt.

Jag gick också med på att testa spara hos SEB i fonder under 2014. Jag ska spara 3000kr i månaden i en lågriskportfölj. Detta blir ett substitut istället för Gerge, Avanza Zero, AMF Aktiefond Global som jag sparade pengar i då och då.

Portföljen kommer givetvis ha en kostnad, som SEB tjänar pengar på. Men ränterabatten jag fick kommer jag spara ca 1185 kr på.

Tagged: , , , ,

Leave a comment